Ukáž menu |    Schovaj menu Listuj dozadu |    Listuj dopredu

13.2.1 Druhy normalizovaných valivých ložísk a ich označovanie

Valivé ložiská (obr. 13.6) sa spravidla skladajú z dvoch krúžkov s vytvorenými obežnými dráhami, z valivých telies a z klietky. Klietky udržujú valivé telesá po obvode ložiska v rovnakých rozstupoch.
Podľa tvaru valivých telies delíme ložiská na guľkové, valčekové, kuželíkové, súdkové a ihlové (obr. 13.7).
Podľa smeru pôsobiacej sily sa rozdeľujú ložiská na radiálne (sila pôsobí hlavne v smere kolmom na os ložiska), axiálne (sila pôsobí v smere osi ložiska) a kombinované (radiálne-axiálne).
Podľa konštrukčného usporiadania valivých telies môžu byť valivé ložiská jednoradové, dvojradové a viacradové. V praxi sa v prevažnej väčšine prípadov používajú normalizované valivé ložiská. Príklady niektorých najpoužívanejších normalizovaných valivých ložísk sú na obr. 13.8.

Spôsob označovania valivých ložísk určuje STN 02 4608. Skladá sa z označenia typu a veľkosti ložiska. Označenie typu ložiska tvorí spravidla znak vyjadrujúci konštrukciu ložiska a znak pre rozmerovú skupinu alebo priemerový rad (napr. typ 223, 302, NJ22, 62 a pod.).
Označenie veľkosti ložiska je tvorené znakmi pre menovitý priemer otvoru vnútorného krúžku d ložiska. Pre ložiská s priemerom otvoru d = 10 až 17 mm je označenie veľkosti ložiska dvojčíslom: 00 pre priemer otvoru d = 10 mm, 01 pre d = 12 mm, 02 pre d = 15 mm a 03 pre d = 17 mm. Pre ložiská s priemerom d = 20 až 500 mm predstavuje dvojčíslo vyjadrujúce veľkosť ložiska 1/5 priemeru otvoru d, napr. dvojčíslo 20 znamená priemer diery d = 5 x 20 = 100 mm.
Príklad základného označenia normalizovaného valivého ložiska základného vyhotovenia je:



Pozri tiež kapitolu |    Pozri tiež obrázok