Ukáž menu |    Schovaj menu Listuj dozadu |    Listuj dopredu

3.1.1 Stredové premietanie - STN EN ISO 5456-4: 1999

Stredové premietanie je vytvorenie trojrozmerného obrazu (3D) premietnutím zobrazovaného predmetu na jednu priemetňu (spravidla na povrch výkresu) z jedného bodu, ktorého vzdialenosť od priemetne je konečná. Stredové premietanie je najlepšie prispôsobené podmienkam ľudského videnia. Nazýva sa tiež perspektívne premietanie a najčastejšie sa používa na názorné zobrazovanie veľkých objektov objektov v architektúre. Zostrojenie obrazu predmetu pomocou stredového je náročné a vyžaduje znalosť deskriptívnych grafických metód. Na zobrazovanie predmetov v strojárstve sa používa len výnimočne.

Podľa polohy zobrazovaného predmetu vzhľadom na priemetňu používajú sa tri metódy stredového premietania.


Metódy stredového premietania

Stredové premietanie je vytvorenie trojrozmerného obrazu (3D) premietnutím zobrazovaného predmetu na jednu priemetňu (spravidla na povrch výkresu) z jedného bodu, ktorého vzdialenosť od priemetne je konečná. Stredové premietanie je najlepšie prispôsobené podmienkam ľudského videnia. Nazýva sa tiež perspektívne premietanie a najčastejšie sa používa na názorné zobrazovanie objektov v architektúre.

Podľa polohy zobrazovaného predmetu vzhľadom na priemetňu používajú sa tri metódy stredového premietania:
  • jednoúbežníková perspektíva - ak je predmet v priečelnej polohe, t. j. povrch predmetu s charakteristickým tvarom (hlavný pohľad) je rovnobežný s priemetňou. Všetky obrysy a hrany predmetu rovnobežné s priemetňou sú v zobrazení rovnobežné, všetky čiary kolmé na priemetňu sa zbiehajú v úbežníku V1 (obr.3.3 a)

  • dvojúbežníková perspektíva - ak je predmet v nárožnej polohe, t. j. všetky zvislé obrysy a hrany sú rovnobežné s priemetňou. V zobrazení sú všetky zvislé obrysy a hrany vzájomne rovnobežné, ale iné rovnobežné hrany sa v zobrazení zbiehajú v dvoch úbežníkoch V1 a V2 (obr. 3.3 b)

  • trojúbežníková perspektíva - ak je predmet v obecnej polohe, t. j. žiadne obrysy a hrany predmetu nie sú rovnobežné s priemetňou. Všetky hrany predmetu sa v zobrazení zbiehajú v troch úbežníkoch V1, V2, V3 (obr.3.3 c)


  • Pozri tiež kapitolu |    Pozri tiež obrázok