Ukáž menu |    Schovaj menu Listuj dozadu |    Listuj dopredu

3.2.1 Zobrazovanie pomocou pohľadov

Kolmé zobrazenie sa dosiahne pomocou rovnobežných pravouhlých priemetov v smere pohľadu pozorovateľa, ktorý hľadí vždy kolmo na priemetňu (z nekonečnej vzdialenosti). Pre úplné zobrazenie predmetu sa môže vyžadovať šesť základných pohľadov, ktoré sú v rovine systémovo rozmiestnené sklápaním priemetní okolo ich priesečníc do výkresovej plochy. Smery pohľadov sa označujú (v poradí dôležitosti) a, b, c, d, e a f, obrazy priemetov sa označujú im zodpovedajúcimi písmenami veľkej abecedy (obr. 3.9).

Pohľad spredu A sa volí ako hlavný pohľad, v ktorom je najviac informácií o predmete a obyčajne zobrazuje predmet vo funkčnej, výrobnej alebo montážnej polohe. Ostatných päť pohľadov (B až F) sa musí na výkrese umiestniť podľa zvolenej metódy premietania alebo od osobitnej voľby smeru pohľadu vzhľadom na hlavný pohľad A.
Pri zobrazovaní predmetov nie je spravidla potrebné použiť všetkých šesť pohľadov (A až F) a vo väčšine prípadov stačia dva alebo tri pohľady (podľa zložitosti predmetu).

Norma STN EN ISO 5456-2 umožňuje umiestniť obrazy priemetov na výkrese podľa týchto metód:
  • metóda premietania v prvom kvadrante
  • metóda premietania v treťom kvadrante
  • metóda s použitím referenčných šípok


  • Pozri tiež kapitolu |    Pozri tiež obrázok